Tietopankki

Tältä sivulta löydät vastauksen useimpiin palveluitamme koskeviin kysymyksiin.

Kysymykset ja vastaukset

Mitä kaikkea toimeksiantosopimuksiin kuuluu?

Toimeksiantosopimuksissamme on varsinainen sopimussivu, josta käy ilmi tilatut palvelut. Liitteenä ovat:
  • Voimassaoleva palveluhinnasto
  • Toimeksiannon kuvaus
  • Taloushallintoliiton yleiset sopimusehdot 2018 eli YSETAL2018
  • Sopimus henkilötietojen käsittelystä, sekä sen liitteet A, B ja C. Asiakas voi toimittaa oman liitteen C valmiin ehdotuksemme asemasta.
 
Kaikki dokumentit löytyvät oikealla olevasta palkista.

Kuinka usein kirjanpito on tehtävä?

Yleensä kirjanpito tehdään kuukausittain. Pienille yrityksille kirjanpito voidaan tehdä myös neljännesvuosittain, tai jopa kerran vuodessa.

Ulkopuolisille tehtävät ilmoitukset antavat takarajan: esimerkiksi ALV-ilmoitus annetaan kirjanpidon pohjalta, eli jos alvit ilmoitetaan neljästi vuodessa, kirjanpitoa ei voida tehdä kerran vuodessa.

Tarjoamme tällä hetkellä lähtökohtaisesti vain kuukausittain tehtävää kirjanpitoa.

Tarjoatteko postilaatikkopalvelua?

Emme pysty tarjoamaan ns. postilaatikkopalvelua, eli meille ei voi siirtää yrityksen kotipaikkaa.

Saanko teiltä hallitukseen varajäsenen?

Oikeushenkilön elimessa olemiseen liittyy vastuukysymyksiä, joihin tilitoimisto ei kunnolla pysty vastaamaan. Emme valitettavasti tarjoa varajäsenpalvelua.

Teettekö yhdenkertaisen kirjanpidon?

Pienet yksityiset elinkeinonharjoittajat (”toiminimet”) voivat lain puolesta tehdä kirjanpitonsa yhdenkertaisena. Tämä ei kuitenkaan usein ole kannattavaa, sillä se on altis virheille.

Yhdenkertainen kirjanpito ei ole sen helpompi tai halvempi tehdä ammattilaiselle, joten emme tarjoa yhdenkertaista kirjanpitoa.

Voiko toimistollenne tulla käymään koska tahansa?

Tilitoimisto Mesiperä toimii kotitoimistoperiaatteella – emme lähtökohtaisesti tapaa asiakkaitamme toimitiloissamme.
 
Kasvokkain tapahtuvat asiakastapaamiset sujuvat asiakkaan tiloissa, vuokrattavassa kokoushuoneessa esimerkiksi Kampin Sähkötalossa, tai muussa soveltuvassa paikassa.
 
Materiaalin voi aina tuoda toimistolle.

Voimmeko siirtyä teille kesken tilikauden?

Tilitoimiston vaihtaminen kesken tilikauden ei tuota ongelmia.
 
On tärkeätä, että edelliseltä tilitoimistolta saadaan kunnon välitase ja välituloslaskelma, sekä tase-erittelyt. Jos kirjanpito-ohjelmisto ei muutu, vaihdos on yleensä saumaton.
 
Teemme pintapuolisen tarkastuksen tilikauden alkuosan kirjanpitoon. Jos siinä on merkittäviä epäselvyyksiä, ylimääräinen selvittelytyö voi viedä aikaa.

 

Miten asiakkaaksituloprosessi käytännössä menee?

Yleensä asia etenee seuraavalla tavalla:

  1. Asiakas ottaa yhteyttä lomakkeella, sähköpostilla tai puhelinsoitolla. Asiakas kertoo tilanteensa, ja käymme läpi mitä voimme heille tarjota. Sivuillamme on avoin hinnasto ja tuote-esittelyt

  2. Asiakas saa tarjouksen palveluista. Kun asiakas on tyytyväinen tarjoukseen, asiakas saa kutsun sopimuksen sähköiseen allekirjoittamiseen.

  3. Teemme tietyt aloitustoimenpiteet, kuten yrityksen perustamisen taloushallinto-ohjelmistoon, yhteyksien avaamisen, asiakkaan kouluttamisen sekä tietyt lakisääteiset velvollisuudet.

  4. Sovimme käytännön järjestelyistä – miten materiaali toimitetaan, seurataanko kirjanpidossa esimerkiksi tiettyjä projekteja, palkanlaskennan periaatteet jne.

  5. Asiakkaalle tuotetaan sovitut palvelut laadukkaasti ja ajantasaisesti.
 

 

Autatteko maahantuloasioissa?

Emme tällä hetkellä pysty tarjoamaan apua luonnollisten henkilöiden maahantulon järjestelyiden kanssa.

 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Autamme mielellämme. Ota yhteyttä!