Tietopankki

Tältä sivulta löydät vastauksen useimpiin palveluitamme koskeviin kysymyksiin.

Kysymykset ja vastaukset

Kuinka usein kirjanpito on tehtävä?

Yleensä kirjanpito tehdään kuukausittain. Pienille yrityksille kirjanpito voidaan tehdä myös neljännesvuosittain, tai jopa kerran vuodessa.

Ulkopuolisille tehtävät ilmoitukset antavat takarajan: esimerkiksi ALV-ilmoitus annetaan kirjanpidon pohjalta, eli jos alvit ilmoitetaan neljästi vuodessa, kirjanpitoa ei voida tehdä kerran vuodessa.

Lisäksi soveltuva yhtiölainsäädäntö (esim. OYL) vaatii yleensä hallitusta tai toimitusjohtajaa valvomaan varojenhoidon ja kirjanpidon toteutumista. Johdon on oltava perillä yrityksensä toiminnasta ja taloudellisesta tilanteesta, joten 3M€ liikevaihdon sosiaalihuoltoyritys ei käytännössä voi tehdä kirjanpitoansa kerran vuodessa.

Sähköisessä taloushallinnossa kirjanpito syntyy lähes reaaliaikaisesti yrityksen normaalin toiminnan ja kirjanpitäjän työn yhteistuloksena.

Tarjoatteko postilaatikkopalvelua?

Yritykselle tulevat laskut voi sopimuksen mukaan ohjata meille. Emme kuitenkaan tarjoa ns. postilaatikkopalvelua, eli meille ei voi siirtää yrityksen kotipaikkaa.

Saanko teiltä hallitukseen varajäsenen?

Oikeushenkilön elimessa olemiseen liittyy vastuukysymyksiä, joihin tilitoimisto ei kunnolla pysty vastaamaan. Emme valitettavasti tarjoa varajäsenpalvelua.

Teettekö yhdenkertaisen kirjanpidon?

Pienet yksityiset elinkeinonharjoittajat (”toiminimet”) voivat lain puolesta tehdä kirjanpitonsa yhdenkertaisena. Tämä ei kuitenkaan usein ole kannattavaa, sillä se on altis virheille.

Yhdenkertainen kirjanpito ei ole sen helpompi tai halvempi tehdä ammattilaiselle, joten emme tarjoa yhdenkertaista kirjanpitoa.

Voiko toimistollenne tulla käymään koska tahansa?

Tilitoimisto Mesiperä toimii kotitoimistoperiaatteella – emme lähtökohtaisesti tapaa asiakkaitamme toimitiloissamme.
 
Kasvokkain tapahtuvat asiakastapaamiset sujuvat asiakkaan tiloissa, vuokrattavassa kokoushuoneessa esimerkiksi Kampin Sähkötalossa, tai muussa soveltuvassa paikassa.
 
Materiaalin voi aina tuoda toimistolle.
 
Kotitoimisto mahdollistaa asiakkaillemme edullisemman hinnoittelun, kun erillisiä toimitilakuluja ei ole.

Voimmeko siirtyä teille kesken tilikauden?

Tilitoimiston vaihtaminen kesken tilikauden ei tuota ongelmia.
 
On tärkeätä että edelliseltä tilitoimistolta saadaan kunnon välitase ja välituloslaskelma, sekä tase-erittelyt. Jos kirjanpito-ohjelmisto ei muutu, vaihdos on yleensä saumaton.
 
Teemme pintapuolisen tarkastuksen tilikauden alkuosan kirjanpitoon. Jos siinä on merkittäviä epäselvyyksiä, ylimääräinen selvittelytyö voi viedä aikaa.

 

Miten asiakkaaksituloprosessi käytännössä menee?

Yleensä asia etenee seuraavalla tavalla:

  1. Asiakas ottaa yhteyttä lomakkeella, sähköpostilla tai puhelinsoitolla. Asiakas kertoo tilanteensa, ja käymme läpi mitä voimme heille tarjota. Sivuillamme on selkeä hinnasto ja tuote-esittelyt.
  2. Asiakas saa tarjouksen palveluista. Kun asiakas on tyytyväinen tarjoukseen, asiakas saa kutsun Visma Sign -palvelun kautta sopimuksen sähköiseen allekirjoittamiseen. Asiakas ja tilitoimisto allekirjoitavat toimeksiantosopimuksen ja sen liitteet
  3. Asiakas toimittaa tiettyjä dokumentteja kuten kaupparekisteriotteen ja yhtiöjärjestyksen, sekä täyttää tuntemislomakkeemme (Rahanpesulaki vaatii tätä tilitoimistoilta). Lähetämme asiakkaalle Suomi.fi -valtuuspyynnöt.
  4. Sovimme käytännön järjestelyistä – miten materiaali toimitetaan, seurataanko kirjanpidossa esimerkiksi tiettyjä projekteja, palkanlaskennan periaatteet jne.
  5. Asiakkaalle tuotetaan sovitut palvelut laadukkaasti ja ajantasaisesti.
 

 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Autamme mielellämme. Ota yhteyttä!