Huhtikuussa 2020 astui voimaan EU:n verkkolaskudirektiivin mukainen uusi verkkolaskulaki sähköisestä laskutuksesta, joka on osa direktiivin tavoitetta yhtenäistää kaupankäyntiä Euroopassa ja siirtää laskutusta sähköiseen formaattiin. Direktiivin myötä yritykset on velvoitettu käsittelemään verkkolaskuja.
Verkkolaskulain käytännön merkitys
Uusi verkkolaskulaki tarkoittaa, että yrityksillä on ollut huhtikuusta 2020 lähtien oikeus pyytää toiselta yritykseltä sähköisessä muodossa oleva lasku eli verkkolasku. Samaan aikaan laskun tulee sisältää tiettyjä laskutustietoja, jotka eivät ole olleet vaatimuksena Suomen lainsäädännössä ennen direktiivin voimaantuloa.
On tärkeää huomata, että verkkolaskulaki ei koske yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10.000 euroa tai yrityksiä, jotka harjoittavat ainoastaan B2C-kauppaa.
Huhtikuusta 2019 lähtien laki on vaikuttanut julkishallinnon yrityksiin, ja Suomen valtio on asettanut tavoitteekseen ottaa vastaan 95% laskuistaan verkkolaskuina vuoden 2019 loppuun mennessä. Laki edellyttää yrityksiä soveltamaan uusinta standardoituja verkkolaskumuotoja.
Jos yritykselläsi ei vielä ole sähköistä taloushallintoa ja kirjanpitoa tai tarvitset apua palkanlaskennassa niin me otamme vastaan uusia asiakkaita. Olemme myös valtuutettu Fennoa tilitoimisto.
Mitä tarkoittaa sähköinen lasku joka on tehty ja vastaanotettu rakenteisessa sähköisessä muodossa?
Sähköinen lasku tarkoittaa rakenteista sähköistä laskua, joka on tehty ja vastaanotettu EU:n sähköisen laskutuksen standardeja noudattaen. Hyväksyttyjä laskumuotoja ovat suomalaiset päivitetyt verkkolaskustandardit (TEAPPSXML 3.0, Finvoice 3.0) sekä kansainväliset verkkolaskuformaatit (UBL, CII). Sähköpostilla lähetetyt laskut eivät täytä lain määritelmää sähköisestä laskusta.
Verkkolaskulain vaikutukset yrityksiin
- Yrityksellä on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku sähköisessä muodossa (verkkolaskuna).
- Yrityksellä on oikeus jättää laskut maksamatta, jos toimittajayritys ei lähetä laskua sähköisessä muodossa (verkkolaskuna).
- Suuret yritykset tulevat vaatimaan kaikilta toimittajiltaan verkkolaskuja uusimmissa verkkolaskuformaateissa.
- 1.4.2020 eli vuoden 2020 huhtikuusta alkaen Suomen valtio vastaanottaa vain sähköisiä laskuja.
- Jos yritys ei pysty toimittamaan verkkolaskuja asiakkailleen, voi myyntisaatavien kotiuttaminen hankaloitua tai viivästyä.
- Yrityksen tulee päivittää omat ohjelmistonsa ja toiminnanohjauksensa vastaamaan uusimpia verkkolaskuformaatteja.
Verkkolaskutuksen hyödyt ja edut
Verkkolaskutus tarjoaa merkittäviä hyötyjä paperipohjaiseen laskutukseen nähden. Se voi nopeuttaa laskujen toimitusta ja parantaa yrityksen liiketoiminnan tehokkuutta.
Viime aikoina postikustannukset ovat nousseet ja kirjeiden toimituksessa on ollut viiveitä, mikä on aiheuttanut lisääntyneitä hallintokustannuksia ja viiveitä myyntilaskujen ja saatavien käsittelyssä.
Lisäksi verkkolaskutus on kustannustehokas ratkaisu, koska se vähentää suoria ja epäsuoria kustannuksia, jotka liittyvät paperilaskujen lähettämiseen. Verkkolaskutietoja voidaan hyödyntää vastaanottajan puolella esimerkiksi ostolaskujen sähköisessä käsittelyssä ja maksatuksessa, ja verkkolaskutus voi auttaa vähentämään huijauslaskujen määrää.
Jos olet kiinnostunut siirtymään sähköiseen laskutukseen, tutustu sähköisen taloushallinnon oppaaseemme ja hyödynnä taloushallinnon asiantuntijoidemme vinkit yrityksesi hallinnon kehittämiseen. Oppaassa on myös vinkkejä uuden verkkolaskulain tuomiin haasteisiin.
Haluatko kuulla lisää sähköisestä laskutuksesta?
Sähköinen taloushallinnon palvelumme tarjoaa kokonaisvaltaisen ratkaisun, johon sisältyy myös verkkolaskujen lähettäminen eli sähköinen laskutus. Sen avulla laskun luominen, lähettäminen ja seuranta on tehokasta ja vaivatonta. Lasku kirjautuu automaattisesti kirjanpidon aineistoksi ja lasku kuittautuu maksetuksi, ilman tiliotteen syynäämistä.
Kun käytät sähköistä laskua, olet mukana edistämässä ympäristöystävällisiä ja kestäviä toimintatapoja, sekä samalla vähennät yrityksesi hallintokuluja.
Sähköisellä laskulla pystyt automatisoimaan ja nopeuttamaan laskutusprosessia, mikä voi vapauttaa arvokasta aikaa yrityksesi ydinliiketoimintaan. Verkkolaskun lähettäminen on sujuvaa, nopeaa ja turvallista, koska se tapahtuu täysin digitaalisesti. Lisäksi, verkkolaskun avulla vältät paperilaskujen lähettämiseen liittyvät postikulut ja viiveet, sekä mahdolliset huijauslaskut.
Verkkolaskulain mukaisesti voit pyytää toiselta yritykseltä verkkolaskua, joka tuo lisää tehokkuutta ja turvallisuutta laskujen käsittelyyn. Sujuvalla ja tehokkaalla laskutuksella parannat myös asiakaskokemusta, joka on tärkeä osa yrityksen menestystä.
Mikäli haluat kuulla lisää sähköisen laskutuksen mahdollisuuksista, otathan yhteyttä meihin. Olemme mielellämme apunasi ja esittelemme sinulle mielellämme sähköisen taloushallinnon palvelumme ja miten se voi tukea yrityksesi kasvua ja kehitystä.
Millä alueilla Tilitoimisto Mesiperä tarjoaa sähköisen taloushallinnon etäpalveluita?
Olemme erikoistuneet etäpalveluna toteutettavaan sähköiseen taloushallintoon ja kirjanpitoon. Palvelemme asiakkaita alueilla Helsinki, Tampere, Espoo, Vantaa, Turku, Tampere, Riihimäki, Hämeenlinna, Hyvinkää, Nurmijärvi, Loppi, Tuusula sekä koko Suomen alueella. Kysy tilitoimisto palveluita. Autamme mielellämme.