Tilitoimisto Mesiperä Oy on nyt alkaneena vuonna ottanut käyttöönsä taloushallinto-ohjelmisto Fennoan. Fennoa on moderni suomalainen taloushallinto-ohjelmisto, joka on nopeasti kasvattanut suosiotaan ja käyttäjämääriään. Fennoa Oy:n mukaan ohjelmistoa käyttää jo 290 tilitoimistoa ja yli 9000 yritystä (tiedot 11.01.2021).
Merkittävä syy Fennoan suosioon on sen huippuun hiottu käytettävyys, jossa on tosissaan pohdittu mitä tavallinen suomalainen PK-yritys taloushallinnoltaan tarvitsee, ja toteutettu se modernisti ja tehokkaasti. Kun Fennoaa on alusta asti tehty kohderyhmä tiukasti mielessä, siitä puuttuvat ohjelmistoja usein vaivaavat rönsyt ja marginaaliominaisuudet.
Fennoa ei kuitenkaan ole missään mielessä pelkistetty ohjelmisto; siitä löytyy mm. johdon raportointityökalut, budjetointi, kassavirran seuranta, automaattiset toimeksiannot perintäpalveluihin ja myyntirahoitukseen, matkalaskut sekä kattava dimensiolaskenta, edistyneempiä ominaisuuksia mainitakseni. Kattavamman listauksen ominaisuuksista löydät Fennoan verkkosivuilta www.fennoa.com.
Varastolaskentaa tai ostotilauksen tapaisia ERP-ominaisuuksia Fennoasta ei valmiina löydy, mutta ohjelmistoon on runsaasti integraatioita saatavilla, kuten Visma Severa/ValueFrame, Restolution tai Koho Sale. Tarvittaessa API mahdollistaa uusien luomisen.
Jos yritykselläsi ei vielä ole sähköistä taloushallintoa ja kirjanpitoa tai tarvitset apua palkanlaskennassa niin me otamme vastaan uusia asiakkaita. Olemme myös valtuutettu Fennoa tilitoimisto.
Sisällys
Miksi valitsimme Fennoan
Meidän mielestämme asiakasyrityksemme ansaitsevat laadukkaat työkalut taloushallintoon, joilla he pystyvät minimoimaan taloushallintoon kuluvan ajan ja vaivan.
Mielestämme mekin ansaitsemme loistavat työkalut, joilla voimme tuottaa tehokkaasti taloushallinnon palveluita. Kun ohjelmisto tehostaa perustoiminnot, kuten tositteiden keräämisen, tapahtumien syöttämisen ja raporttien tuottamisen, voimme tarjota asiakkaillemme enemmän sitä oikeaa lisäarvoa tuovaa palvelua.
Emme kuitenkaan ole siirtymässä pelkästään isompiin asiakkaisiin, vaan palvelemme edelleen myös pieniä. Palveluidemme täytyy olla kohtuudella saavutettavissa myös yksinyrittäjille.
Isommat sähköisen taloushallinnon ohjelmistot ovat selvästi Fennoaa kalliimpia. Siksi Fennoasta on tullut tilitoimistomme perustyökalu, jossa teemme suurimman osan asiakkaistamme.
Fennoan erikoisuutena on, että sitä myydään ainoastaan tilitoimistojen kautta. Loppuasiakas ei siis ole suoraan sopimussuhteessa Fennoa Oy:hyn, vaan ohjelmistoon pääse käsiksi tilitoimiston lisenssillä.
Siksi kaikki Fennoa -palvelupakettimme sisältävät kaikki ohjelmiston kulut varsinaisen taloushallinnon kulujen lisäksi.
Onko tällä järjestelyllä sitten tarkoitus lukita asiakkaat yhden toimittajan tai tilitoimiston varaan, ja myöhemmin hilata hintoja ylös, kun on kala koukussa?
Ei, vaan yhden tilitoimiston asiakas voi saumatta siirtyä toisen Fennoa-tilitoimiston asiakkaaksi, ja Fennoasta saa helposti ulos ajan tasaiset tiedot (myös .csv-muodossa), jos ohjelmiston vaihto on edessä.
Sähköinen taloushallinto
Fennoa mahdollistaa niin sanotun sähköisen taloushallinnon ja kirjanpidon.
Sillä tarkoitetaan lyhyesti sitä, että pyritään keskittämään koko yrityksen talousprosessi ostoista, myynneistä, palkoista ja maksuista lähtien yhteen järjestelmään, ettei samaa tietoa jouduta syöttämään tai käsittelemään useampaan kertaan.
Mahdollinen varastolaskenta ja ERP kannattaa ehdottomasti liittää tähän kokonaisuuteen, jos sellainen on käytössä.
Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?
- Kun ostat vaikka väriainekasetin verkkokaupasta, lasku lähtee verkkolaskuna ja saapuu suoraan Fennoaan, missä se näkyy hyväksymättömänä ostolaskuna. Laskun tietoja ei tarvitse kenenkään syöttää käsin.
- Kun yksi tai useampi käyttäjä on hyväksynyt laskun, lasku voidaan maksaa suoraan ohjelmasta, joko välittömästi, tai siten että lasku maksetaan automaattisesti eräpäivänään (tai kassa-ale -päivänä!).
- Myyntilaskun saat tehtyä suoraan ohjelmassa, ja lähetettyä asiakkaalle verkkolaskuna, sähköpostilla tai tulostuspalvelun kautta.
- Pankin tiliotteet tulevat suoraan ohjelmaan Web Service -kanavan välityksellä. Viitelaskut kirjautuvat automaattisesti maksetuiksi, ja kirjanpitäjä tiliöi loput maksut oikein.
- Käteiskuitit ja sähköpostitse tulevat PDF-laskut voidaan lähettää yrityksen Fennoa-sähköpostiin, jolloin ne tulevat suoraan ohjelmaan. Laskun kuvan avulla ohjelmaan voidaan sitten luoda ostolasku tai kuitti. Tämä on erityisen kätevää mm. Google Irelandin tai muiden kuukausiveloitteisten pankkikorttiostojen kanssa.
Jos PDF- tai kirjelaskuja tulee paljon, ne voi ohjata myös skannauspalveluun, jolloin ne saapuvat skannauspalvelusta valmiiksi täytettyinä verkkolaskuina ohjelmaan. - Kaikkien yrityksen työntekijöiden ja johtajien on helppo tehdä matkalaskut Fennoan kautta. Kun ne on hyväksytty, ne voi maksaa saman tien, ja tulorekisteri-ilmoitus lähtee heti taustalla.
- Palkat voidaan laskea, hyväksyä ja maksaa Fennoassa. Työtunnit voidaan kirjata käsin, tuoda .csv-tiedostona tai integraatiolla työajanseurantaohjelmasta. Lomalaskentakin hoituu kivasti taustalla. Palkkalaskelma lähtee työntekijälle verkkopalkkana, turvasähköpostilla tai kirjeitse. Tarjoamme palkanlaskentapalvelut osana sähköisen taloushallinnon palveluitamme.
”Vanhassa vara parempi, mihin tarvitsemme moista, laskut voi maksaa verkkopankissakin” – Luultavasti moni tämän artikkelin lukija.
Kannattaa pysähtyä miettimään, kuinka paljon aikaa eri järjestelmissä pomppimiseen loppujen lopuksi menee. Ja kun kaikki on maksettu ja laskutettu, materiaali pitäisi vielä jaksaa toimittaa kirjanpitäjälle.
Kannattaa myös vilkaista kirjoituksemme siitä miksi taloushallinto kannattaa ulkoistaa.
Sähköisessä taloushallinnossa lähes kaikki materiaali on jo kirjanpitäjän käytettävissä sitä mukaa kun se tulee yrityksen käsiteltäväksi. Fennoassa on myös asiakirjapankki, jonne voidaan lähettää ja tallettaa esimerkiksi lainasopimukset tai projektin raportointiperiaatteet. Sähköinen allekirjoitusmahdollisuuskin löytyy!
Kun mietitään kuinka paljon yrittäjä säästää aikaa ottamalla kunnon työkalut käyttöönsä, sähköisen taloushallinnon pitäisi tuntua itsestäänselvyydeltä.
Vaikka sähköisen taloushallinnon kulut olisivatkin hyvin pienen yrityksen kohdalla isommat, kustannukset yrittäjän ajan muodossa ovat aina pienemmät.
Sitä paitsi, hinnoittelussamme Fennoan sähköinen taloushallinto on myös euromääräisesti halvempi, jos kuukausittaisia osto- ja myyntilaskuja on yli 10!
Kaiken säästyneen ajan voikin sitten käyttää laskutettavaan työhön, markkinointiin, tuotekehittelyyn… Eli kaikkeen mikä tuo sitä kuuluisaa liikevaihtoa taloon.
Ei hassumpi suunnitelma firman kehittämiseksi, tuo sähköiseen taloushallintoon siirtyminen.
Selvä, haluamme Fennoan, miten sen saa?
Asiaan! Kannattaa ensin vilkaista tilitoimistopalveluitamme, joissa on esitelty Fennoa sekä kaksi muuta taloushallinto-ohjelmistoa.
Tämän alta löydät voimassa olevat hinnoitteluperusteemme, joka koostuu kirjoitushetkellä kolmesta osasta: kiinteästä perusmaksusta, tositteiden määrään perustuvasta tapahtumalisästä sekä erillismaksuista kuten kappalehintaisista palkkalaskelmista.
Vältämme tuntihinnoittelua, sillä se ei oikeastaan kannusta tehokkaaseen toimintaan.
Miksi tehdä homma tehokkaasti vartissa ja laskuttaa 15€, kun voisi tehdä homman rennosti ja laskuttaa 60€ (paitsi tietysti oma rehellisyys).
Kiinteä ja ennustettava hinta on parempi asiakkaille ja tilitoimistolle. Taloushallinnon lasku ei yllätä, ja tilitoimisto hyötyy tehokkaammista työtavoista.
Vielä hieman alempaa löydät esimerkkipakettimme Fennoalle sekä Netvisorille ja Procountorille. Paketeissa on kuvattu tärkeimmät ominaisuudet ja palvelut mitä pakettiin kuuluu.
Fennoa Kirjanpito on perinteinen paperinen tai puolisähköinen kirjanpito, joka sopii aivan pienimmille yrityksille, ja jossa meidän rooli on aika lailla passiivinen. Kirjanpito tehdään ja veroilmoitukset lähetetään. Toki neuvontaa kuuluu aina pakettiin.
Fennoa Rutiini ja Fennoa Reilu ovat sähköisiä taloushallintopalveluja. Rutiinissa on sähköiset ostolaskut, ja siksi hinta on yli 10 kuukausitositteen asiakkaalla jo pienempi. Reiluun kuuluu jo kattavammat lisäpalvelut, jossa on monia varsinkin osakeyhtiöille hyödyllisiä lisäpalveluita.
Ammattilainen -palveluissa on kaikkea ns. ekstraherkkua. Kyseessä voi olla niinkin simppeli asia kuin budjetin tekeminen ja toteutuneiden kulujen vertaaminen siihen, tai mittaava sisäisen laskennan paketti, jossa seurataan vaikka tuotekohtaisesti katteita. Reiluilla ammattilaispalveluilla päästään jo käytännössä ulkoistettuun CFO-palveluun.
Palveluihin tutustumisen jälkeen tai aikana kannattaa ottaa meihin yhteyttä lomakkeella, sähköpostilla tai soittamalla. Voimme ehdottaa mistä palveluista juuri teidän yrityksenne hyötyisi eniten, tai pitää Fennoa-demon etäyhteydellä.
Jos olet jo toisen tilitoimiston asiakas kannattaa lue artikkelimme tilitoimiston vaihtamisesta.
Kun ollaan lopulta saatu ns. ostohousut jalkaan, sovitaan tarkemmin mikä on teidän palvelupakettinne ja mitä kaikkea siihen kuuluu.
Yrittäjän ja yrityksen tarpeesta riippuen valitaan aloituspaketti, jonka laajuus vaihtelee Itsenäisestä (suunnattu ohjelmoijille, konsulteille ja insinööreille, jotka kyllä osaavat itsekin oppia käyttämään ohjelmaa, kiitos vaan kysymästä!) Perusteelliseen, johon sisältyy 3 tuntia koulutusta ja/tai suunnittelua taloushallinnon suunnasta.
Sähköinen Fennoa ei nyt nappaa
Paperinen tai puolisähköinen Fennoakin on ihan käypä vaihtoehto, varsinkin yhden hengen konsulttifirmoille joilla on viitisen laskua kuussa.
Tiliotteet haemme joka tapauksessa mielellämme suoraan pankista, mutta tilitapahtumien käsinsyöttökin on mahdollista pienestä lisähinnasta.
Neljännesvuosi- tai vuosiasiakkaitakin voimme edelleen hoitaa, eli yhteydenotto meidän suuntaan ei koskaan ole turha.
Fennoa sopinee n. 95% suomalaisista yrityksistä loistavasti, eli se on hyvä ”perusvaihtoehto”. Alakohtaisia erikoistarpeita voi hoitaa ulkopuolisilla ERP-ohjelmilla, joista monista on integraation saatavissa Fennoaan. Jos tarvitset kattavat varastolaskennan tai ostotilausten ominaisuudet suoraan taloushallinto-ohjelmistoon, Netvisoria kannattaa harkita.
Vaikka ajat ovat monessa mielessä hankalat, nyt ei ole oikea aika yritysten käpertyä vanhoihin toimintatapoihin, vaan astua koronanjälkeiseen maailmaan tehokkaina ja iskukykyisinä.
Tilitoimisto Mesiperä voi olla se asiantuntijakumppani joka on erona yrityksen ja menestyvän yrityksen välillä.